جستجو کردن
Close this search box.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

100% پرداخت مطمئن!
0

گرماژ کاغذ و انواع آن چیست؟

تابه‌حال برایتان پیش آمده که یک تبلیغات محیطی را در دست بگیرید و حس کنید که کیفیت بالایی ندارد؟ یکی از مهم‌ترین مسائلی که روی کیفیت چاپ تبلیغات نقش مهمی دارد، گرماژ کاغذ است. فرقی هم نمی‌کند که شما نیاز به چاپ کاتالوگ داشته باشید یا کارت ویزیت. در هر صورت انتخاب گرماژ مناسب و شناخت انواع کاغذ برای چاپ نقش بسیار مهمی در کیفیت چاپ دارد. حال اگر قصد چاپ تبلیغات را داشته باشید، چطور باید بهترین جنس کاغذ مناسب برای چاپ تبلیغاتی خود را بشناسید؟

در این مقاله همراه ما باشید تا به شما در زمینه آشنایی با انواع کاغذ کمک کنیم! پس از خواندن این مقاله انواع کاغذ را بهتر می‌شناسید و می‌توانید انتخاب بهتری در مورد گرماژ کاغذ برای چاپ تبلیغات داشته باشید.

گرماژ کاغذ چیست؟

گرماژ کاغذ یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تأثیرگذار در صنعت چاپ است که باید حتماً با آن آشنا باشید. اگر بخواهیم خیلی ساده مفهوم گرماژ کاغذ را بگوییم، به وزن و ضخامت کاغذ گفته می‌شود. کاغذها بر اساس وزن و ضخامتی که دارند، دسته‌بندی می‌شوند و در بخش‌های مختلف صنعت چاپ تبلیغاتی استفاده می‌شوند. البته کاغذ بر اساس فاکتورهای دیگری هم دسته‌بندی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنس آن اشاره کرد. انواع کاغذ برای چاپ محصولات مختلف گرماژ متفاوتی دارند.

گرماژ کاغذ چیست؟

دلیل آن هم این است که هر کاغذ در بخش خاصی از صنعت چاپ استفاده می‌شود و بر اساس میزان مقاومتی که نیاز است، از انواع کاغذ برای چاپ با گرماژ مختلف استفاده می‌شود. برای آن که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، در قدم اول باید به سراغ آشنایی با انواع کاغذ بروید. در این بخش از مقاله متوجه شدید که گرماژ کاغذ چیست؟ حال زمان آن رسیده است که نحوه محاسبه گرماژ کاغذ را در بخش بعدی بررسی کنیم.

نحوه محاسبه گرماژ کاغذ چگونه است؟

اکنون پاسخ سؤال «گرماژ کاغذ چیست؟» را می‌دانید؛ اما ممکن است هنوز هم درک درستی از آن نداشته باشید! شاید این موضوع برایتان سؤال باشد که کاغذ وزن زیادی ندارد پس چطور وزن آن اندازه‌گیری و گرماژ کاغذ تعیین می‌شود؟ واقعیت این است که منظور از وزن کاغذ، وزن یک ورق از کاغذ کوچکی نیست که در دست شما قرار دارد. بلکه روش محاسبه آن کاملاً با آن چیزی که در فکر شما است، فرق می‌کند.

اگر شما کاغذی دارید که از گرماژ آن اطلاع ندارید، با استفاده از روش زیر به‌راحتی می‌توانید گرماژ آن را اندازه‌گیری کنید:

G=(M/A) ×1000000

حال چطور می‌توان از فرمول بالا استفاده کرد؟ کافی است داده‌های زیر را در آن قرار دهید:

  • M: در این بخش باید جرم کاغذ را بر حسب گرم وارد کنید.
  • A: در این بخش باید مساحت را به میلی‌مترمربع وارد کنید.
  • G: عدد نهایی پس از محاسبه فرمول را نشان می‌دهد که در واقع همان گرماژ (g) است.

اگر محاسبه فرمول بالا برایتان سخت است، جای نگرانی نیست! به‌راحتی می‌توانید از طریق سایت calculatas.com گرماژ کاغذ خود را به دست بیاورید. کافی است در این سایت اطلاعاتی که در بالا معرفی کردیم را قرار دهید و در نهایت گرماژ کاغذ خود را ببینید.

معمولاً گرماژ انواع کاغذ برای چاپ نباید کمتر از 38 باشد و در صورتی که با عددی مواجه شدید که به صورت قابل توجهی کمتر از این عدد است، احتمالاً اشتباهی صورت گرفته و لازم است دوباره اندازه‌گیری وزن و مساحت را انجام دهید. دلیل آن هم این است که در آشنایی با انواع کاغذ یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌بینید، این است که گرماژ کمتر از مقدار مطرح شده، خیلی نازک است و امکان چاپ ابزارهای تبلیغاتی نظیر چاپ سربرگ روی آن وجود ندارد.

گرماژ مقوا چیست؟

با گرماژ کاغذ آشنا شدید و با استفاده از فرمول محاسبه به‌راحتی می‌توانید هنگام آشنایی با انواع کاغذ گرماژ آن را هم اندازه بگیرید! اکنون زمان آن رسیده است که با مفهوم گرماژ مقوا هم آشنا شوید تا اگر جایی از شما پرسیده شد «گرماژ کاغذ و مقوا چیست؟» به‌راحتی بتوانید پاسخ افراد را بدهید. گرماژ مقوا هم دقیقاً همان گرماژ کاغذ است! با این تفاوت که گرماژ آن بیشتر از کاغذ است.

اگر بخواهیم تفاوت کاغذ و مقوا را بررسی کنیم، باید بگوییم که مقوا در واقع همان کاغذی است که گرماژ بالاتر است که گرماژ بالاتر از 145 گرم دارد. مقواها هم انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها بر اساس نوع کاربرد، در بخش‌های مختلف صنعت چاپ استفاده می‌شوند.

انواع مقوا بر اساس کاربرد کدام هستند؟

اکنون که می‌دانید «گرماژ کاغذ و گرماژ مقوا چیست؟» زمان آن رسیده است که انواع مقوا را بشناسید تا در مراحل بعدی با گرماژ آن هم آشنا شوید.

گرماژ مقوا

  • مقوای پشت‌سفید

مقوای پشت‌سفید به مقوایی گفته می‌شود که یک طرف آن را روکش سفید تشکیل داده است. از این روکش معمولاً برای سطح داخلی جعبه استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تا از مقوای پشت‌سفید استفاده شود، این است که معمولاً بهداشتی‌تر از مقواهای دیگر هستند و همچنین جلوه بهتری دارند. از این نوع مقوا می‌توان برای چاپ استفاده کرد.

  • مقوای پشت طوسی

مقوای طوسی یکی دیگر از انواع مقواها است که یک طرف آن سفید و طرف دیگر آن طوسی است! مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این مقوا وجود دارد، این است که این نوع مقوا بازیافتی است و برای بسته‌بندی‌های مختلف استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای مقوای طوسی می‌توان به جعبه کفش، بسته‌بندی لوازم آرایشی، قطعات مکانیکی و… اشاره کرد. معمولاً گرماژ این نوع مقوا بین 180 تا 500 گرم است که بر اساس نوع کاربرد متفاوت است.

  • مقوای گلاسه

مقوای گلاسه نوع دیگری از انواع مقوا است که جنس آن گلاسه و روغنی است. از این نوع مقوا معمولاً برای بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود و دلیل آن هم نرم بودن و چگالی پایین آن است. گرماژ این نوع مقوا معمولاً بین 200 تا 300 گرم است که بر اساس کاربرد موردنیاز می‌توانید گرماژ موردنظر را استفاده کنید.

  • مقوای گریس گارد

یکی دیگر از انواع گرماژ مقوا مربوط به مقوای گریس گارد است. این مقوا به دلیل نیاز به مقاومت بالاتر، از گرماژ بالاتری استفاده می‌کند. معمولاً از آن برای بسته‌بندی غذا استفاده می‌شود تا به بهترین شکل ممکن به دست مشتری برسد. گرماژ این نوع مقوا معمولاً بین 300 تا 500 گرم است.

انواع گرماژ کاغذ چه کاربردی دارند؟

اکنون اطلاعات نسبتاً خوبی در مورد سؤال «گرماژ کاغذ چیست؟» دارید. حال اگر در حال آشنایی با انواع کاغذ هستید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش می‌آید که انواع گرماژ کاغذ کدام هستند. تا زمانی که با گرماژ کاغذ آشنا نشده باشید، نمی‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. گرماژ کاغذ بین 180 تا 600 گرم است و استاندارد جهانی گرماژ ISO 536 است. حال کاربرد انواع گرماژ کاغذ در کجا است؟

واقعیت این است که صنعت چاپ بسیار گسترده است و ابزارهای تبلیغاتی زیادی توسط کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌شود. بر اساس جایی که ابزارهای تبلیغاتی مورداستفاده قرار بگیرد، باید گرماژ کاغذ مناسبی را استفاده کنید. اگر نیاز به مقاومت بیشتری دارید، طبیعتاً نیاز به گرماژ بیشتری هم خواهید داشت. معمولاً برای ابزارهای بسته‌بندی که وظیفه نگهداری را برعهده دارند از گرماژ بالاتر استفاده می‌شود. این در حالی است که برای ابزارهای تبلیغاتی دیگر نظیر تراکت، بروشور و کاتالوگ از گرماژ پایین‌تری استفاده می‌شود.

انواع کاغذ چاپی کدام هستند؟

در چاپ تبلیغات محیطی انواع کاغذ برای چاپ استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند! برای آن که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، باید پیش از هر چیزی آشنایی با انواع کاغذ داشته باشید. همچنین باید گرماژ کاغذهای مختلف را بشناسید و ببینید که کدام یک از آن‌ها می‌تواند در صنعت چاپ به شما کمک کند. معمولاً گرماژ کاغذهای تولیدی بین 38 تا 80 گرم است و از گرماژ بالاتر برای چاپ ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌شود.

انواع گرماژ کاغذ

انواع کاغذ برای چاپ و گرماژ عبارت‌اند از:

  • کاغذ تحریر ۷۰ گرمی

یکی از پرکاربردترین کاغذهایی که در بین افراد مختلف استفاده می‌شود، کاغذ تحریر با گرماژ 70 گرم است. از این نوع کاغذ در پرینترها، دستگاه‌های کپی و نوشت‌افزار استفاده می‌شود. با توجه به این که یکی از ارزان‌ترین کاغذهای موجود در بازار، کاغذ تحریر 70 گرم است از آن برای پرینت و چاپ استفاده می‌شود. هنگام استفاده از کاغذ در دستگاه کپی باید حتماً گرماژ کاغذها یکی باشند تا دستگاه کارایی خود را از دست ندهد.

  • کاغذ تحریر 90 گرمی

یکی دیگر از رایج‌ترین کاغذهایی که در بین افراد مختلف استفاده می‌شود، کاغذ تحریر 90 گرم است. این کاغذ در واقع با گرماژ 90 گرم عرضه شده است و در بخش‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به استفاده در دستگاه‌های چاپگر اشاره کرد. بسیاری از اداره‌ها و شرکت‌هایی که نیاز به استفاده از چاپگر دارند، از کاغذ تحریر 90 گرم استفاده می‌کنند.

  • کاغذ تحریر 100 گرمی

یکی دیگر از پرکاربردترین کاغذهای مورداستفاده، کاغذ تحریر 100 گرمی است. این کاغذ به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالایی که دارد، برای چاپ ابزارهای تبلیغاتی هم استفاده می‌شود. در واقع این نوع کاغذ دیگر برای کپی گرفتن با استفاده از دستگاه‌های چاپگر مناسب نیست! بلکه باید از آن در دستگاه‌های صنعتی چاپ برای چاپ ابزارهای مختلفی نظیر بروشورهای تبلیغاتی استفاده کنید.

  • کاغذ تحریر 120 گرمی

یکی دیگر از بهترین کاغذهای مورداستفاده در صنعت چاپ، کاغذ تحریر 120 گرمی است! ضخامت و وزن این کاغذ نسبت به انواع دیگر کاغذها بالا است و همین مسئله باعث شده تا ابزارهای چاپ شده با استفاده از این کاغذ جلوه حرفه‌ای و بهتری داشته باشند. از این نوع کاغذ معمولاً برای چاپ بروشور و کاتالوگ استفاده می‌شود.

کاغذ تحریر 135 گرمی

کاغذ 135 گرم یکی دیگر از کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ است که معمولاً به شکل گلاسه تولید می‌شود. از این نوع کاغذ برای چاپ ابزارهای تبلیغاتی مختلفی نظیر بروشور، کاتالوگ، تراکت و… استفاده می‌شود. حتی اگر شما نیاز به چاپ کتاب‌های لوکس تمام رنگی داشته باشید، استفاده از این نوع کاغذ به دلیل ضخامت بالا و کیفیت چاپ عالی روی آن، بسیار مناسب است.

  • کاغذ بریستول 145 گرمی

یکی دیگر از کاغذهایی که در صنعت چاپ استفاده می‌شود، کاغذ بریستول 145 گرمی است. این نوع کاغذ با گرماژ 145 گرمی دقیقاً مرز بین کاغذ و مقوا است! به طوری که گرماژ پایین‌تر از آن به عنوان کاغذ و گرماژ بالاتر از آن به عنوان مقوا شناخته می‌شود. حال ممکن است به عنوان کاغذ سنگین یا مقوای سبک شناخته شود! معمولاً از کاغذ بریستول به عنوان پاکت نامه استفاده می‌شود.

  • مقوای کارتی 180 گرمی

مقوای کارتی 180 گرمی یکی از انواع مقوای مقاوم است و با توجه به گرماژ بالا، در بخش‌های مختلف صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرماژ 180 گرمی باعث شده تا این نوع مقوا برای چاپ محصولات مقاوم نظیر بایگانی، پوشه‌ها، جلد جزوه، جلد دفتر و… مورد استفاده قرار بگیرد. کاربردهای این نوع مقوا بسیار زیاد است و در بخش‌های مختلف چاپ تبلیغاتی استفاده می‌شود.

  • مقوای کارتی 200 گرمی

یکی دیگر از انواع مقوا که در صنایع چاپی استفاده می‌شود، مقوای کارتی با گرماژ 200 گرم است. این مقوا نسبت به مقوای قبلی کمی سنگین‌تر است و برای تولیداتی که نیاز به مقوای مقاوم‌تر دارند، مناسب است. از این نوع مقوا معمولاً برای تولید جاکتابی و پاکت‌ها و نوشت‌افزارهای اداری استفاده می‌شود که معمولاً برای ادارات و سازمان‌های دولتی و دانشگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • مقوای کارتی 300 گرمی

مقوای کارتی با گرماژ 300 گرم یکی از دیگر مقواهای بسیار سنگین و حرفه‌ای است! از این مقوا زمانی استفاده می‌شود که نیاز به تولید محصولاتی با گرماژ و مقاومت بالا داشته باشید.

بیشتر بخوانید: انواع کاغذ چاپ کتاب و بهترین آن

گرماژ کاغذ روی کیفیت چاپ تأثیرگذار است!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد کیفیت چاپ تأثیر بسیار زیادی دارد، گرماژ کاغذ است. همین مسئله باعث شده تا آشنایی با انواع کاغذ به شما کمک کند تا بهترین نوع کاغذ را برای چاپ تبلیغات و محصولات مختلف انتخاب کنید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل سؤال «گرماژ کاغذ چیست؟» بپردازیم و هر چیزی که نیاز دارید را برای شما بررسی کنیم. اگر سؤالی در مورد این مقاله دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

همچنین اگر نیاز به چاپ تبلیغاتی دارید، کافی است دراسرع‌وقت با کارشناسان ما در چاپ تک تماس بگیرید تا شما را در مورد خدمات مختلف چاپ تبلیغاتی راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *