جستجو کردن
Close this search box.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

100% پرداخت مطمئن!
0

چاپ دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چاپ دیجیتال چیست

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این کار از طریق چاپگرهای مختلف انجام می‌شود و معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم تعداد توسط منابع دیجیتال است. از نکات قابل‌توجهی که در این روش وجود دارد باید به این موضوع اشاره کنیم که در هر مرحله از چاپ می‌توان به رفع اشکال و تغییر سفارش‌های و طرح موردنظر مشتریان پرداخت. در این نوع چاپ سرعت پروژه بالاتر است و از سوی دیگر هزینه آن برای تیراژهای پایین، نسبت به سایر روش‌های چاپ مناسب‌تر است. البته با افزایش تیراژ چاپ دیجیتال، هزینه آن هم افزایش پیدا می‌کند. در ادامه قصد داریم شما را با کاربردهای چاپ دیجیتال آشنا کرده و انواع آن را برایتان بررسی کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چاپ دیجیتال چیست؟

قبل از هر چیزی ابتدا می‌خواهیم شما را به این سؤال پاسخ دهیم که چاپ دیجیتال چیست و بعد به کاربردهای این نوع چاپ می‌پردازیم. در دهه‌های گذشته برای چاپ تصاویر در تیراژهای بالا معمولاً از روش‌های چاپ افست یا لیتوگرافی استفاده می‌کردند. این دو روش از کیفیت و امکانات چندانی برخوردار نبودند. اگرچه چاپ افست برای تیراژهای بالا مقرون‌به‌صرفه بود، اما نتوانست فعالان صنعت چاپ را راضی کند. به همین دلیل به فکر روش‌های بهتری برای تبدیل تصاویر به محصولات چاپی افتادند.

همان‌طور که می‌دانید امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، صنایع مختلف تغییرات اساسی کرده و دچار تحولاتی شده‌اند. صنعت چاپ هم از این مسئله مستثنی نبوده است و شاهد به‌کارگیری روش‌های مختلف در این صنعت برای تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی بوده‌ایم.

با ورود چاپ دیجیتال به صنعت چاپ، انواع خدمات چاپ به طور کامل دگرگون شده و تا به امروز برای این روش چاپ فوق‌العاده رقیبی پیدا نشده است. این روش یک فرایند چاپ مدرن است که از فناوری‌های دیجیتال برای انتقال تصویر و محتوا به سطوح مختلف استفاده می‌کند. به‌طوری‌که دستگاه رایانه به چاپگر متصل می‌شود و هر طرحی که داشته باشید، به همان شکل بر روی سطح موردنظر چاپ می‌شود.

ضمن اینکه با چاپ Digital دیگر نیازی نیست که برای مشاهده اشکالات چاپی صبر کنید تا کل کار تمام شود و بعد نتیجه را مشاهده کنید. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم به‌راحتی می‌توان در هر مرحله از چاپ، ایرادات طرح را برطرف کرد و برای نسخه‌های بعدی یک چاپ بدون نقص را تحویل گرفت.

همچنین در این روش دیگر نیاز نیست برای اتمام کارتان یک هفته صبر کنید؛ چرا که با استفاده از چاپ دیجیتال در کمترین زمان ممکن سفارش خود را دریافت می‌کنید.

آشنایی با انواع چاپ دیجیتال

انواع مختلفی از چاپ دیجیتال وجود دارد که بنا به خواست مشتریان کاربرد دارند. در این قسمت قصد داریم شما را با انواع چاپ دیجیتال آشنا کنیم. برای مثال یکی از پرطرف‌دارترین انواع این چاپ لیتوگرافی دیجیتال است که از موارد چاپی متنوعی برای منتقل‌کردن تصاویر بر روی ورقه‌های کاغذ و یا دیگر موارد استفاده می‌کنند.

چاپ دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند که در زمان کوتاه‌تر و با بالاترین دقت، تصاویر باکیفیت و با وضوح‌بالا را روی سطح موردنظر انتقال داد. همچنین چاپگرهای دیجیتال به‌خوبی با هر اندازه و نوع ورقه و مواد چاپی سازگاری دارند. به‌طوری‌که بتوانید از آن‌ها بر روی کاغذ، پارچه، سنگ، شیشه و… استفاده کنید. جالب است بدانید این قابلیت چاپگرهای دیجیتالی به بسیاری از کسب‌وکارها نیز کمک زیادی کرده است تا بتوانند با چاپ روی محصولات متنوع برند خود را معرفی کنند.

چاپ دیجیتال انواع دیگری هم دارد که از نمونه‌های آنها باید به چاپ مستقیم روی پارچه، چاپ روی انواع بنر و پوستر، چاپ روی محصولات تبلیغاتی مثل کارت ویزیت و بروشورها اشاره کنیم. این نوع چاپ به فعالان صنعت انتشارات و چاپ این امکان را می‌دهد که محصولات چاپی خود را در طراحی‌ها و اندازه‌های مختلف ایجاد کرده و برای نیازهای گوناگون از این فناوری استفاده کنند. در کل انواع چاپ دیجیتال به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • روش چاپ جوهرافشان
  • روش چاپ دیجیتال نوری یا پرتوی
  • روش الکتروفتوگرافی
  • روش تونری
  • روش چاپ دیجیتال مرکبی
  • روش حرارتی
  • روش تصعید رنگ
  • مارکرهای لیزری

همان‌طور که ذکر کردیم از ابتدا تاکنون چندین روش چاپ روی کار آمده است که چاپ دیجیتال یکی از روش‌های پرکاربرد و سریع بوده و حالا به یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های چاپ تبدیل شده است. چاپ دیجیتال بخش کوچکی از دنیای دیجیتال است که باتکیه‌بر ارتباط دستگاه‌های چاپ با کامپیوتر، برای خواندن تصاویر دیجیتال و تبدیل آنها به نسخه چاپی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل مراحل چاپ دیجیتال

آشنایی با انواع چاپ دیجیتال براساس ابعاد سطوح چاپی

جدا از انواع چاپ دیجیتال، این روش بر اساس ابعاد سطح چاپی نیز به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه شما را با این موارد آشنا می‌کنیم.

چاپ دیجیتال با  فرمت متوسط

حداکثر ابعاد کارهای چاپی این روش بر روی برگه‌های +A3 با اندازه 33*48 سانتی‌متر انجام می‌شود. چاپ دیجیتال در این ابعاد، با روش‌هایی مثل لیزری، جوهرافشان و نوری صورت می‌گیرد. در مرکز چاپ تک تعداد زیادی از سفارشات چاپی دیجیتال مثل چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، عکس و … را با این فرمت انجام می‌شود.

چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (لارج فرمت)

چاپ این فرمت بر روی برگه‌های A3 و با عرض 150 سانتی‌متر صورت می‌گیرد و روش انجام آن هم مانند همان چاپ متوسط هستند. بیشترین کاربرد این فرمت چاپ دیجیتال برای سفارش‌هایی مثل پوستر است که تا عرض 150 سانتی‌متر کاربرد دارد و در فضاهای باز نصب می‌شود.

چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format)

ابعاد چاپ در این فرمت از عرض 150 سانتی‌متر شروع می‌شود و تا 500  سانتی‌متر را نیز در برمی‌گیرد. به دنبال بزرگ‌ بودن ابعاد این نوع چاپ، سفارش‌های انجام شده بیشتر در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگی که در سطح شهرها مشاهده می‌کنید با چاپ دیجیتال فرمت عریض انجام می‌شود.

همچنین لازم است بدانید موارد چاپی این دسته، در مقابل عوامل محیطی مثل نور خوشید و یا آب دارای مقاومت بالایی هستند.

چاپ دیجیتال چه کاربردی دارد؟

قبل‌تر اشاره کردیم که در صنعت چاپ به ویژه روش دیجیتال، پیشرفت‌های چشمگیری به وجود آمده و شاهد بوجود آمدن روش‌های متنوع در این نوع چاپ هستیم. با ضمن اینکه هر یک از این روش‌ها برای هدف خاصی کاربرد دارد.

به طور کلی کاربردهای چاپ دیجیتال عبارتند از:

  • اولین کاربردی که در رابطه با استفاده از چاپ دیجیتال باید نام ببریم بکارگیری در تبلیغات محیطی است. بنرها و بیلبوردهای سطح شهر اولین نمونه این کاربرد چاپ دیجیتال هستند.
  • از دیگر کاربردهای این روش باید به صنعت دکوراسیون داخلی اشاره کنیم. البته این کار با کمک انواع مختلف روش‌های دیجیتالی انجام می‌شود و از نمونه‌های آن باید به چاپ مناظر زیبا روی چوب اشاره کنیم که باعث ایجاد جلوه‌ای بسیار دیدنی و خیره‌کننده‌ در دکوراسیون داخلی می‌شود.
  • کاربرد دیگری که چاپ دیجیتال دارد (که مهم‌ترین کاربردهای آن محسوب می‌شود) چاپ کارت‌های شناسایی یا اعتباری برای ارگان‌های مختلف، اداره‌ها و موسسات است. با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های مهم چاپ دیجتیال شخصی‌سازی اطلاعات است. به دنبال این موضوع کاربرد زیادی در چاپ کارت شناسایی دارد.
  • مورد دیگر استفاده از این روش چاپ در صنعت معماری است. در گذشته‌ چاپ تصاویر بر روی سطوح سنگ و سرامیک بدون استفاده از ابزار خاصی و با دست انجام می‌شد. اما امروزه با روی کار آمدن چاپ دیجیتال، ترسیم تصاویر روی سرامیک در صنعت معماری، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.
  • از دیگر کاربردهای انواع چاپ دیجیتال به ویژه روش جوهرافشان، باید به صنعت نساجی یا پارچه اشاره کنیم. بسیاری از طرح‌هایی که روی لباس‌ها اجرا می‌شود، با روش چاپ دیجیتال انجام شده‌اند.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای چاپ دیجیتال چاپ عکس در تیراژهای بالاست. همانطور که می‌دانید در گذشته چاپ عکس با دست انجام می‌گرفت که بسیار دشوار و زمانبر بود. اما امروزه با استفاده از روش‌های چاپ دیجیتالی، عکس‌ها به راحتی در ابعاد مختلف چاپ می‌شوند.
  • روش‌های دیجیتالی، بهترین گزینه برای نشر و چاپ دیجیتال کتاب هستند.
  • به عنوان آخرین کاربرد مهم چاپ دیجیتال، باید به استفاده آن در صنایع بسته‌بندی در بخش‌های مختلف صنعتی اشاره کنیم. به طوری که برای بسته‌بندی و یا طراحی لیبل‌های روی محصولات از دستگاه‌های چاپ دیجیتال استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال یکی از فناوری‌های نوین چاپ است که نسبت به دیگر روش‌های سنتی مزیت‌های زیادی دارد. به‌طوری‌که باعث شده است چاپ دیجیتال به روشی محبوب برای چاپ اقلام مختلف تبدیل شود. در این قسمت قصد داریم شما را با مزیت‌های این روش آشنا کنیم.

داشتن سرعت بالا

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این روش سرعت بالای انجام سفارش‌های است. در واقع این افزایش سرعت به دلیل حذف مراحلی مثل لیتوگرافی و پیاده‌سازی محتوا روی سیلندرها به وجود آمده و باعث افزایش سرعت فرایند چاپ شده است. جالب است بدانید چاپگرهای دیجیتال، به‌جای به‌کارگیری صفحات فلزی برای انتقال تصویر، چاپ آن را به طور مستقیم بر روی بستر موردنظر انجام می‌دهند.

تنوع در رنگ

جوهرهای چاپ دیجیتالی عبارت‌اند از تونر، جوهر فیروزه‌ای، زرد و سیاه که باعث تنوع رنگ و ایجاد طرح‌های زیباتر می‌شود. همچنین جدا از این موارد، دستگاه چاپ دیجیتال قابلیت استفاده از جوهرهای با کنتراست بالا را نیز دارد که در نهایت طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را پوشش می‌دهند.

رفع اشکال

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم در این روش، اشکالاتی را که در طول کار وجود دارند، می‌توان تصحیح کرده و در صورت نیاز، خروجی چاپ را به طور مداوم به‌روزرسانی کرد.

قیمت مناسب

یکی دیگر از مزیت‌های چاپ digital مقرون‌به‌صرفه بودن آن در تیراژهای پایین است. به‌طوری‌که اگر بخواهید در روش چاپ افست در تیراژهای کم چاپ انجام دهید، نه‌تنها کیفیت چاپ مورد تأیید شما نیست، بلکه هزینه بالایی هم خواهد داشت.

امکان چاپ در تیراژهای متفاوت

اگرچه چاپ دیجیتال برای تیراژ‌های پایین مقرون‌به‌صرفه است، اما اگر مشتریان بخواهند آن را با تیراژهای بالا هم انجام دهند، در مرکز چاپ تک برایشان مقدور خواهد بود.

متریال متفاوت

اکثر افراد فکر می‌کنند چاپ دیجیتال تنها به کاغذ و کتاب ختم می‌شود. اما این تصور غلط است و دستگاه‌های چاپ دیجیتال می‌توانند بر روی سطوح مختلف و هر متریالی مراحل چاپ را انجام بدهند. برای مثال باید به چاپ روی پلاستیک، پارچه، فوم، شیشه، کارت‌های ضخیم و… اشاره کنیم.

کیفیت بالا

کیفیتی که در این روش چاپ وجود دارد به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته است. به همین دلیل وضوح و کیفیت چاپ در روش چاپ دیجیتال نسبت به سایر روش‌ها از جمله افست بهتر است.

کاربردهای چاپ دیجیتال

تفاوت چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپ

از قابلیت‌های چاپ دیجیتال نسبت به دیگر روش‌ها باید به چاپ مستقیم اشاره کنیم. همان‌طور که بالاتر ذکر کردیم در این روش استفاده از پلیت‌ها حذف شده است. به دنبال این موضوع چون دستگاه قابل‌تنظیم است می‌توان حتی با استفاده از یک نسخه از طرح، چاپ دیجیتال را انجام داد. دیگر قابلیت این روش چاپ این است که دارای انعطاف‌پذیری بالا و چاپ اطلاعات متغیر است. این انعطاف‌پذیری در چاپ باعث شده تا خروجی‌های چاپگر به شکل تک‌تک باشد و در هر خروجی بتوانید در صورت نیاز در چاپ بعدی، تغییراتی را ایجاد کنید.

از دیگر قابلیت‌های این روش نسبت به دیگر چاپ‌ها باید به‌سرعت آماده‌سازی و شروع مرحله چاپ اشاره کنیم. در واقع در این روش طول فرایند چاپ بسیار کوتاه است و نسبت به دیگر روش‌ها، چاپ بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد. همچنین در دیگر روش‌ها با محدودیت ابعاد و اندازه چاپ روبه‌رو هستیم که چاپ دیجیتال این محدودیت‌ها را برداشته و به عبارتی تحولی عظیم در صنعت چاپ ایجاد کرده است.

یکی از شرکت‌هایی که در زمینه انواع چاپ دیجیتال فعالیت دارد شرکت چاپ دیجیتال تک است. این شرکت باکیفیت بالایی که در انجام سفارش‌های خود ارائه کرده توانسته به یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه انواع چاپ دیجیتال تبدیل شود. اگر قصد ثبت هرگونه سفارشی در این زمینه را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً با تیم پشتیبانی چاپ تک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: چاپ چیست؟ و انواع روش‌های چاپ

نتیجه‌گیری

در اینجا به سؤال چاپ دیجیتال چیست پاسخ دادیم و کاربردهای این نوع چاپ را برایتان بررسی کردیم. چاپ دیجیتال در انجام این روش کیفیت حرف اول را می‌زند و حالا اگر به دنبال دیده‌شدن برندهای تبلیغاتی خود باشید، می‌توانید این روش چاپ را از طریق چاپ تک انجام دهیم. در پایان توصیه می‌کنیم برای انجام این کار حتماً شرکت معتبری را انتخاب کنید. با تشکر از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *