جستجو کردن
Close this search box.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

100% پرداخت مطمئن!
0

آشنایی با انواع کاغذ در صنعت چاپ

انواع کاغذ چاپ

اگر نیاز به محصولات چاپی داشته باشید و به سراغ چاپخانه‌ها بروید، یکی از سوالاتی که از شما می‌شود نوع کاغذ است. انتخاب کاغذ مناسب در صنعت چاپ کمک زیادی به کیفیت نهایی چاپ تبلیغاتی می‌کند. در حال حاضر، انواع کاغذ وجود دارد که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارد. برای آن که بتوانید از بهترین کاغذ ممکن استفاده کنید، باید پیش از هر چیزی انواع کاغذ چاپ را بشناسید. تا زمانی که کاغذ گلاسه و سایر کاغذهای چاپ را نشناسید، نمی‌دانید که بهترین انتخاب برای چاپ محصول موردنظر کاغذ گلاسه است یا کاغذ دیگر.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل انواع کاغذ در صنعت چاپ بپردازیم تا ببینید کدام کاغذ چه کاربردی دارد! پس اگر با محصولات چاپی سر و کار دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

کاغذ چاپ چیست و چه اهمیتی دارد؟

کاغذ یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف است که از خمیر چوب تهیه می‌شود! کاغذ با جنس‌های مختلف معمولاً از درختان متفاوتی تولید می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درختان مخروطی با چوب نرم مثل کاج اشاره کرد. درختان سوزنی‌برگ در تمام فصل‌های سال سرعت رشد بالایی داشته و جالب است بدانید که در تمام فصل‌ها برگ دارند. فرایند تولید کاغذ به این شکل است که در ابتدا کنده‌های چوب به همراه آب آسیاب می‌شود. سپس لیگنین موجود در آن حذف شده و پس از به‌پایان‌رسیدن فرایند، خمیرکاغذ روی بخش مسطحی ریخته و به ورق پهن تبدیل می‌شود. با عبوردادن آن از خشک‌کن، آب اضافی گرفته شده و به کاغذ تبدیل می‌شود.

کاغذ چاپ و انواع آن

در قدم بعد عملیات صاف‌کردن کاغذ شروع می‌شود! البته پیش از برش، رنگ‌دانه و مواد اتصال‌دهنده به آن اضافه می‌شود. گاهی اوقات کاغذ چندین بار یک فرایند را طی می‌کند تا به کاغذ موردنظر تبدیل شود. در حال حاضر در سراسر دنیا از انواع کاغذ چاپ استفاده می‌شود. البته نه‌تنها در صنعت چاپ، بلکه در صنایع دیگری نظیر بسته‌بندی و محافظت از کالا، نشر و… هم از آن استفاده می‌شود. شاید بتوان کاغذ را یکی از پرکاربردترین محصولاتی دانست که همیشه با آن سر و کار داریم.

 

انواع کاغذ چاپ کدام هستند؟

اگر قصد استفاده از محصولات چاپی را دارید و می‌خواهید نتیجه کارتان حداکثر کیفیت را داشته باشد، بهتر است انواع کاغذ چاپ را بشناسید. تا زمانی که انواع آن را نشناسید، نمی‌دانید که کاغذ کتان برای کارتان مناسب است یا کاغذگلاسه! در چنین شرایطی امکان انتخاب بهترین کاغذ چاپ وجود ندارد. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی انواع کاغذ بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف بپردازیم تا ببینید کدام یک از آن‌ها برای چاپ محصول موردنظر مناسب است.

جنس کاغذ چاپ

انواع کاغذ چاپ بر اساس جنس

اولین نوع دسته‌بندی کاغذها برای شناخت انواع کاغذ چاپ، دسته‌بندی بر اساس جنس کاغذ است. انتخاب کاغذ با جنس مناسب نقش بسیار مهمی در چاپ محصول موردنظرتان دارد و باید سعی کنید از میان انواع جنس‌های کاغذ، بهترین گزینه را برای چاپ محصول انتخاب کنید.

  • کاغذ تحریر

اولین و ساده‌ترین نوع کاغذی که وجود دارد، کاغذ تحریر است. این کاغذ در چاپ انواع کتاب و اوراق اداری کاربرد دارد. کسب‌وکارها برای چاپ محصولات موردنظر نظیر سربرگ، دفترچه یادداشت و پاکت‌های موردنظر از این کاغذ استفاده می‌کنند. کاغذ تحریر در گرماژ مختلف تولید شده که هر کدام از آن‌ها، در بخش‌های مختلفی از صنعت چاپ استفاده می‌شوند. شاید بتواند کاغذ تحریر را پرکاربردترین کاغذی دانست که در بازار وجود دارد. انواع مختلف آن 70 و 80 گرمی هستند که توسط افراد مختلف استفاده می‌شود.

  • کاغذ بالک

یکی از انواع کاغذ به که عنوان جایگزین کاغذ تحریر برای چاپ کتاب استفاده می‌شود، کاغذ بالک است. رنگ این کاغذ متمایل به زرد است و شباهت زیادی به کاغذهای کاهی قدیمی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کاغذ بالک نسبت به کاغذ تحریر این است که رنگ گرم‌تری دارد؛ بنابراین مخاطبان هنگام خواندن کتاب اذیت نمی‌شوند. جالب است بدانید که ضخامت این کاغذ نسبت به کاغذ تحریر بالاتر است! بنابراین در تعداد یکسان صفحات کتاب نسبت به کتاب چاپ شده با کاغذ تحریر ضخیم‌تر است. بااین‌وجود، وزن کمتری دارد و معمولاً کتاب‌های چاپ شده با کاغذ بالک وزن کمتری دارند.

  • کاغذگلاسه

کاغذگلاسه یکی دیگر از انواع کاغذ است در بخش‌های مختلف صنعت نظیر چاپ کاتالوگ مورداستفاده قرار می‌گیرد. طراحی و تولید این نوع کاغذ، به‌طوری است که یک طرف یا دو طرف آن لعاب زده می‌شود. همین مسئله ساده، باعث شده تا کیفیت چاپ تا حد زیادی ازایش پیدا کند. مهم‌ترین کاربردهای کاغذگلاسه استفاده در چاپ پوستر، کارهای نفیس، تراکت و… است. کاغذگلاسه در دو نوع مات و براق وجود دارد که بر اساس نوع سلیقه و نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را استفاده کنید.

  • کاغذ الوان یا تحریر رنگی

کاغذ الوان یکی دیگر از انواع کاغذ در صنعت چاپ است که معمولاً برای نسخه‌های دوم و سوم فاکتور استفاده می‌شود. دلیل آن هم این است که معمولاً در گرماژ پایین تولید می‌شود و معمولاً کمتر از 60 گرم وزن دارد. گاهی اوقات برای تولید کاغذ کادو از کاغذ الوان با گرماژ بالا استفاده می‌شود. همچنین در کاغذهای کاربن لس هم کاربرد دارد.

  • کاغذ پشت چسب‌دار

در آشنایی با انواع کاغذ لازم است کاغذ پشت چسب‌دار را هم بشناسید! همان‌طور که از نامش پیداست، ازیک‌طرف به چسب آغشته شده است و می‌توانید آن را روی سطوح مختلف بچسبانید. همچنین یک روکش سیلیکونی زیر آن قرار می‌گیرد و پس از چاپ برداشته می‌شود. سطح سیلیکونی معمولاً به رنگ زرد و سفید وجود دارد که البته گاهی اوقات به دلیل کیفیت پایین و نامرغوب بودن آن، هنگام چاپ بر اثر فشار چسب بین دولایه جدا می‌شود؛ بنابراین بهتر است در صورت نیاز از بالاترین کیفیت ممکن آن استفاده کنید تا با مشکلات خاص و پیش‌بینی نشده روبرو نشوید.

  • PVC چسب‌دار

یکی دیگر از انواع کاغذ در صنعت چاپ، کاغذ PVC چسب‌دار است. ورق این کاغذ از جنس PVC چسب‌دار بوده و معمولاً در چاپ لیبل‌های مختلف کاربرد دارد. همچنین زمانی که محصولات شما در معرض آب قرار دارد، بهتر است از این نوع کاغذ استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • پشت طوسی

کاغذ پشتی طوسی نوعی کاغذ است که یک طرف آن سفید و طرف دیگر آن طوسی است. در گرماژ مختلف تولید می‌شود و در بخش‌های مختلف صنعت چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرد. پرکاربردترین کاغذ پشت طوسی، نوع 220 گرم تا 250 گرم آن است که معمولاً در چاپ جعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعتاً کاغذهایی که گرماژ بالاتری دارند، مقاومت بیشتری هم دارند. بنابراین در جاهایی که نیاز به کاغذ مقاوم دارید، بهتر است از گرماژ بالاتر استفاده کنید. مهم‌ترین کاربردهای کاغذ پشت طوسی در چاپ جعبه دارو و موارد مشابه است.

  • مقوای فانتزی

مقوای فانتزی یا مقوای رنگی یکی دیگر از کاغذهای مورداستفاده در صنعت چاپ است و در بخش‌های مختلف چاپ محصولات کاربرد دارد. این نوع کاغذ معمولاً در ابعاد ۷۰ × ۵۰ و ۷۰ × ۱۰۰ و گرماژ مختلف تولید می‌شود. بیشترین کاربرد آن در چاپ کارت ویزیت، کارت‌های تبریک و موارد مشابه دیگر است.

  • مقوای ایندربرد

مقوای ایندربرد یکی از انواع کاغذهای صنعت چاپ است که نسبت به مقوای پشت طوسی کیفیت بالاتری دارد. این مقوا خشک و محکم است و در چاپ محصولاتی که به مقاومت بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود. جالب است بدانید که برای تولید این مقوا، از مواد بازیافتی در مغز آن استفاده شده است.

  • بایبل

اگر قصد چاپ کتابی با صفحات بسیار زیادی را دارید، بهتر است از بایبل استفاده کنید. این نوع کاغذ گرماژ پایین دارد و هزینه استفاده از آن کمتر است. گرماژ آن بین 30 تا 50 گرم است که برای چاپ کتاب‌های بسیار حجیم مناسب است تا هزینه‌های چاپ آن کاهش پیدا کند.

  • گلاسه براق و مات

یکی دیگر از انواع کاغذهای صنعت چاپ گلاسه براق و مات است. سطح این نوع کاغذ صاف و صیقلی است که در بخش‌های مختلف صنعت چاپ استفاده می‌شود. معمولاً از آن برای چاپ‌های رنگی و باکیفیت بسیار بالا استفاده می‌شود. مقوای گلاسه نسبتاً سنگین است و گرماژ بالایی دارد. این محصول در تولید انواع محصولات چاپی استفاده می‌شود و می‌توانید با کمک آن، برند یا محصول خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید.

  • کاربن لس

کاربن لس را می‌توان همان کاغذ تحریر الوان با گرماژ پایین در نظر گرفت! تنها تفاوتی که با آن دارد، این است که پس از چاپ اندود می‌شود. این کار باعث می‌شود تا قابلیت کپی‌کردن را داشته باشد. همچنین از آن در فرم‌های چندلایه هم استفاده می‌شود تا بهترین کیفیت ممکن را در اختیار شما قرار دهد.

  • کرافت

یکی دیگر از انواع کاغذ در صنعت چاپ است. این کاغذ قهوه‌ای‌رنگ است و در صنعت کارتن‌سازی هم نقش بسیار مهمی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای این نوع کاغذ می‌توان به چاپ کارهای هنری اشاره کرد که اهمیت زیادی در میان صنایع مختلف دارد.

  • کاغذ اشتنباخ

یکی از کاغذهای باکیفیت و بافتی مقاوم است! این کاغذ فانتزی است و فرورفتگی‌های متعدد در آن دیده می‌شود. گرماژ آن معمولاً 300 گرم است و در بخش‌های مختلف صنعت چاپ نظیر کارت ویزیت، پوستر، گواهینامه و… استفاده می‌شود. البته با توجه به گرماژ بالا و بافت درشت این کاغذ، ممکن است چاپ آن کاملاً صیقلی و صاف نباشد اما جلوه بسیار جذابی دارد.

  • کاغذ کتان

کاغذ کتان یکی از انواع کاغذ چاپ است که در دسته‌بندی کاغذهای فانتزی و بافت‌دار قرار می‌گیرد! این کاغذ در انواع مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتان کبریتی، کتان ایتالیا، کتان امباس و کتان کهلر آلمان اشاره کرد. بافت هر کدام از آن‌ها متفاوت است و انتخاب آن بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. البته معمولاً همه آن‌ها در گرماژ 300 گرم تولید می‌شود و از این نظر مشابه هم هستند.

  • کاغذ پوستی

یکی از انواع کاغذ نازک، نیمه شفاف و سفیدرنگ است که یک طرف آن حالت روغنی و طرف دیگر آن کمی زبر است. از مهم‌ترین کاربردهای این کاغذ در صنعت چاپ می‌توان به چاپ بسته‌بندی محصولات نظیر جعبه کفش و لباس اشاره کرد. البته در بخش‌های دیگری نظیر نقشه‌کشی، الگوبرداری، شیرینی‌پزی و آشپزی هم استفاده می‌شود.

  • امنیتی

یکی دیگر از انواع کاغذ، نوع امنیتی آن است. کاغذهای امنیتی ممکن است فقط یک واترمارک ساده داشته باشند یا به پیچیده‌ترین شکل ممکن طراحی شوند. برای مثال، برای چاپ دسته‌چک از این نوع کاغذ استفاده می‌شود. در چک‌ها اختلاف رنگ شدیدی در بخش‌های مختلف آن وجود دارد که به‌منظور جلوگیری از سهولت چاپ این ویژگی را دارد.

بیشتر بخوانید: انواع کاغذ چاپ کتاب و بهترین آن

انواع کاغذ چاپ بر اساس گرماژ

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های انواع کاغذ چاپ بر اساس گرماژ است! گرماژ مختلف در بخش‌های مختلف صنعت چاپ استفاده می‌شود که در این بخش به بررسی کوتاه آن می‌پردازیم.

کاغذ مناسب چاپ

  • گرماژ 90 گرم

گرماژ 90 گرم کاغذی است که پوشش خاصی ندارد و مواد افزودنی به آن اضافه نمی‌شود! برای چاپ کتاب‌های با حجم زیاد، اسناد و کاغذ سرفصل کاربرد دارد.

  • گرماژ 130 گرم

گرماژ 130 گرم کاغذی است که پوشش آن یک روکش براق یا مات است. کاربرد آن در بخش چاپ پوستر، مجله و بروشور است.

  • گرماژ 170 گرم

کاغذ با گرماژ 190 گرم از مقوای نازک تولید می‌شود و تقریباً در بخش‌های مختلفی از صنعت کاربرد دارد. برای چاپ انواع کاتالوگ، ارائه، گواهی‌نامه و پوستر از آن استفاده می‌شود.

  • گرماژ 350 گرم

گرماژ 350 گرم از کاغذهای نسبتاً سنگین و مقوای نیمه سفت تولید می‌شود و در بخش‌های مختلفی نظیر کارت ویزیت، جلد و کارت دعوت استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • گرماژ 380 گرم

گرماژ 380 گرم از کاغذهای سنگینی است که برای چاپ پوشه، بسته‌بندی، جلد کتاب سخت، برچسب‌های محصول و جلد نمایش استفاده می‌شود.

بر اساس نیاز خود می‌توانید یکی از انواع کاغذهای چاپی را انتخاب و برای چاپ محصولات موردنظر خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کاغذ پلاتر چیست؟

نتیجه‌گیری

در صنعت چاپ از انواع کاغذ استفاده می‌شود و شناخت انواع کاغذ چاپ به شما کمک می‌کند تا بهترین کاغذ را برای چاپ محصولات مختلف استفاده کنید. از کاغذگلاسه گرفته تا کاغذ کتاب هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع کاغذ چاپ بپردازیم تا راحت‌تر بتوانید از میان ده‌ها نوع کاغذ، یکی را انتخاب کنید. اگر نیاز به خدمات چاپ دیجیتال دارید، به‌راحتی می‌توانید با چاپ تک تماس بگیرید تا شما را در زمینه چاپ انواع محصولات راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *