جستجو کردن
Close this search box.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

100% پرداخت مطمئن!
0

عوامل تأثیرگذار در کیفیت چاپ

کیفیت چاپ

صنعت چاپ هر سال نسبت به سال‌های قبل پیشرفت‌های چشمگیر دارد و شاهد ورود تجهیزات، جوهرها و تکنیک‌های جدید برای چاپ هستیم. بااین‌حال هنوز هم برخی از چاپخانه‌ها با مشکلات کیفیت چاپ روبرو هستند و نمی‌توانند سفارش‌های مشتریان را به بهترین شکل انجام دهند. به همین دلیل در اینجا تصمیم گرفتیم در مورد مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کیفیت چاپ صحبت کنیم تا بتواند گره‌ای از مشکل برخی از فعالان صنعت چاپ را بردارد.

5 فاکتور مهم از عوامل تأثیرگذار در کیفیت چاپ

از جمله عواملی که می‌تواند بر روی کیفیت چاپ کتاب یا کاتالوگ و یا تراکت تأثیر داشته باشد باید به موارد زیر اشاره کنیم:

نوع دستگاه چاپ

برای اینکه یک کتاب، کاتالوگ یا تراکت به‌خوبی چاپ شود، عوامل زیادی در آن دخیل است. به‌طورکلی معیار بررسی کیفیت چاپ بر اساس DPI یا نقطه در اینچ اندازه‌گیری می‌شود. دستگاه چاپ نیز با استفاده از نقاط جوهرافشان از نازل، قطرات جوهر را روی نقاط می‌ریزند. نوع دوم چاپگرها که لیزری نامیده می‌شوند، نقاط تونر را روی کاغذ ذوب می‌کنند که همچون پیکسل روی صفحه رایانه هستند. هر چقدر این نقاط بیشتر باشد، کیفیت چاپ نیز بیشتر می‌شود.

دستگاه چاپ می‌تواند نقاط را در اشکال، اندازه‌ها و شدت‌های مختلف، مورد هدف قرار دهد. حتی برخی از دستگاه‌ها قادرند در حین عملیات چاپ، DPI را افزایش دهند و کیفیت آن را بالا ببرند. دستگاه چاپ می‌تواند تعداد پیکسل‌های روی صفحه‌نمایش رایانه را تقلید و بر روی سطح چاپ منتقل کند.

زمان خرید دستگاه چاپ باید به ویژگی DPI آن دقت داشته باشید که هر چقدر بالاتر باشد، کیفیت چاپ نیز افزایش می‌یابد.

از طرفی دستگاه چاپگر می‌تواند دیجیتالی یا از نوع قدیمی باشد. دستگاه‌های جوهرافشان دیجیتالی جدیدترین نوع چاپگرها در بازار هستند که کیفیت خروجی چاپ آن‌ها نسبت به چاپگرهای قدیمی بهتر است. برخی از چاپگرهای جدید قادرند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را بر روی سطح کاغذ چاپ کنند و کار باکیفیت‌تری را تحویل دهند. این در حالی است که دستگاه‌های قدیمی قدرت تشخیص رنگ ندارند و حتی در استفاده از رنگ محدودند. در نهایت چاپ‌های رنگی بادقت بالایی انجام نمی‌شوند.

مجتمع چاپ دیجیتال تک، با استفاده از بهترین و به‌روزترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال آماده ارائه خدمات مختلف از جمله چاپ کتاب ارزان، چاپ تبلیغاتی، کپی ارزان، چاپ کاتالوگ و… است. برای مشاوره رایگان از صفحه تماس با ما سایت، می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

بیشتر بخوانید: تاریخچه ماشین چاپ و انواع آن چیست؟

کیفیت کاغذ چاپ

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کیفیت چاپ

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کیفیت چاپ به کیفیت کاغذی که از آن استفاده می‌کنید، مربوط می‌شود. تمامی کاغذها کیفیت یکسان ندارند و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت خروجی کار چاپ برای مثل هم باشد. شما ممکن است یک دستگاه با DPI بالا تهیه کنید، اما وقتی کاغذهای مورداستفاده ارزان باشد، خروجی چاپ چندان جالب نخواهد بود. برخی از کاغذها رنگ‌ها را کدر نشان می‌دهند. حتی برخی دیگر ممکن است جوهر را پخش کنند که چینش و ساختار نوشته‌های روی آن بر هم می‌خورد.

کاغذ شامل دو نوع است: پوشش داده شده و بدون پوشش.

برای خرید کاغذ چاپ کاتالوگ یا کتاب و یا تراکت باید کاغذ پوشش داده شده را تهیه کنید. زیرا بافت و دوام بیشتری دارد و به دلیل وجود یک‌لایه خاکی سبک بر روی آن، می‌تواند به‌راحتی جزئیات را نشان دهد.

اما کاغذ بدون روکش بدون لایه سطحی است که جوهر جذب آن می‌شود و روی سطح باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر کیفیت چاپ نیز چندان جالب نخواهد بود و حتی ممکن است نارضایتی مشتری را در پی داشته باشد.

اگرچه کاغذ پوشش داده شده قیمت بالاتری دارد، اما یکی از عناصر مؤثر در کیفیت چاپ است، اما بهترین انتخاب برای کاتالوگ، مجلات و بروشورهاست. کاغذهای بدون پوشش بیشتر برای چاپ تراکت، خبرنامه و لوازم‌التحریر کاربرد دارد.

یکی دیگر از معیارهای مهم برای انتخاب کاغذ توجه به وزن و ضخامت آن است. هر چقدر وزن کاغذ سنگین‌تر باشد، نشانه‌ای از ضخامت ورق است. کاغذهای با ضخامت بالا بیشتر برای چاپ کارت ویزیت کاربرد دارند. درحالی‌که از کاغذهای سبک برای چاپ کتاب استفاده می‌کنند.

دقت داشته باشید که علاوه بر کاغذ، متریال‌های دیگری مثل پارچه، چوب، PVC و…. نیز برای چاپ استفاده می‌شوند. بهترین دستگاه‌ها قادرند چاپ باکیفیت تحویل دهند.

جوهر چاپ

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کیفیت چاپ به جوهری مربوط می‌شود که در دستگاه چاپ استفاده می‌شود. جوهرهای موجود در بازار از نظر کیفیت در یک رده قرار ندارند.

نرخ انتقال جوهر یکی از عوامل مؤثر بر روی کیفیت جوهر و در نهایت کیفیت چاپ است. اگر نرخ انتقال جوهر کم باشد، تصویر چاپ شده بی‌رنگ‌ورو می‌شود و یا نوشته‌ها کم‌رنگ دیده می‌شوند. به همین دلیل مجبور می‌شوید پاشش رنگ را بیشتر کنید که باعث آسیب به هدهای دستگاه و خیس شدن کاغذ می‌شود.

اگر جوهر حاوی ذره‌های بزرگ باشد، هدهای چاپگر نیز مسدود می‌شود و در نتیجه چاپ کیفیت قابل‌قبولی نخواهد داشت. اگر مقداری از جوهر را روی یک کاغذگلاسه براق بریزید و بعد با لبه یک‌تیغ کاتر آن را بکشید و پخش کنید، به‌خوبی ذره‌های داخل آن دیده می‌شود که نشانه‌ای از بی‌کیفیت بودن جوهر چاپ است.

فراموش نکنید برای داشتن یک چاپ باکیفیت و تمیز باید از رنگ‌های خالص و باکیفیت استفاده کنید که ویسکوزیته مناسب داشته باشد. همچنین جوهر باید سریع خشک شود تا جوهر روی سطح چاپ پخش نشود.

تمامی مواردی که در مورد ویژگی‌های یک جوهر خوب نیاز دارید، گفته شد که جزء عناصر مؤثر در کیفیت چاپ هستند.

رزولوشن و کیفیت چاپ

رزولوشن چاپ زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید تصویر چاپ کنید. برای این کار هم ابتدا باید اندازه تصویر بر روی رایانه تنظیم شود و سپس از طریق چاپگر آن را روی سطح موردنظر درآورید. اما یکی از عواملی که باعث می‌شود تصاویر چاپ شده کیفیت پایینی داشته باشند، به رزولوشن نامناسب آن‌ها مربوط می‌شود که این مورد صنعت چاپ زیاد دیده می‌شود.

نداشتن مهارت در فتوشاپ و یا کوچک یا بیش از حد بزرگ کردن یک تصویر می‌تواند کیفیت آن روی رایانه را از بین ببرد. حالا همین که این تصویر دست‌کاری شده را به چاپگر می‌دهید، نتیجه کار چندان مورد پسندتان نخواهد بود. برای همین باید از همان ابتدا تصاویر با رزولوشن مناسب باشند.

تکنیک چاپ

انواع روش‌های چاپ (افست، دیجیتال، فلکسو و…) انجام می‌شود که هر یک کاربرد متفاوتی دارند. قبل از اینکه بخواهید تکنیک چاپ را مشخص کنید، باید بدانید قرار است برای چه کاری چاپ انجام دهید.

برای مثال چاپ افست رایج‌ترین تکنیک چاپ است که کیفیت بالایی دارد و قیمت آن مقرون‌به‌صرفه است. بااین‌حال برای تیراژهای پایین توصیه نمی‌شود. دستگاه چاپ افست با سیستم رنگی CMYK عمل می‌کند که چهاررنگ زرد، ارغوانی، آبی و مشکی را ترکیب و رنگ دلخواه را روی کاغذ پیاده می‌کند.

چاپ دیجیتال از آن دست تکنیک‌های سریع و باکیفیت است که برای چاپ در تیراژ کم توصیه می‌شود. دستگاه چاپ دیجیتال به رایانه متصل می‌شود و بعد تصویر یا متن را از طریق آن روی سطح موردنظر منتقل می‌کند.

اگر بخواهید روی انواع بسته‌بندی مقوایی، پلاستیکی، کاغذی و کیسه‌های سلفونی چاپ انجام دهید، دیگر نه تکنیک دیجیتال و نه افست پاسخگو نخواهد بود و باید از روش چاپ فلکسو استفاده کنید.

درهرصورت بخشی از کیفیت چاپ به روشی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

مشکلات رایج در کیفیت چاپ

با وجود پیشرفت‌هایی که در این صنعت به وجود آمده است، اما باز هم شاهد پاره‌ای مشکلات هستیم. اگرچه تکنیک‌های افزایش کیفیت چاپ در چاپخانه‌های مدرن به کار برده می‌شود، اما هنوز هم برخی از چاپخانه‌ها با مشکلاتی روبرو هستند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

پایین‌بودن سرعت چاپ

این اولین مشکلی است که برخی از مراکز انتشاراتی با آن روبرو هستند و سرعت پایین چاپگر برایشان آزاردهنده است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه قدیمی و یا ازرده‌خارج باشد. برخی از چاپگرهای جدید هم نسبت به چاپگرهای حرفه‌ای سرعت کمتری دارند. درصورتی‌که این دستگاه‌ها بخواهند با سرعت بالاتر عمل کنند، کیفیت چاپ افت می‌کند.

البته گاهی نیز باید تنظیمات دستگاه را تغییر دهید و مشکل را برطرف کنید. برای این کار باید کیفیت چاپ را بر روی گزینه Fast Draft قرار دهید و سپس به بخش Print and Properties بروید و میزان کیفیت چاپ را به بالاترین سطح برسانید.

خط‌دار یا رگه‌دار شدن چاپ

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم نه‌تنها دستگاه، بلکه نوع جوهر هم بر روی کیفیت چاپ تأثیر می‌گذارد. یکی از مشکلات رایج برخی از چاپخانه‌ها در انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ است. اگر از کیفیت و نوع کاغذ مورداستفاده اطمینان کامل دارید، باید پودر تونر یا جوهر کارتریج را بررسی کنید. برای این کار تونر پرینتر را بیرون آورده و آن را به‌آرامی تکان دهید.

از جمله مشکلات رایج در زمان چاپ، خشک‌شدن جوهر است که باید آن را تعویض کنید. همچنین اگر تاریخ انقضای جوهر تمام شده یا نازل‌های چاپ مسدود شده باشد، چاپ به‌صورت راه‌راه می‌شود.

بی‌کیفیت بودن چاپ

از دیگر مشکلات رایج در صنعت چاپ، بی‌کیفیت شدن چاپ است که نارضایتی مشتریان را در پی دارد. در این مواقع ممکن است کارتریج خراب شده است، یا کیفیت جوهر پایین آمده باشد و تنظیمات دستگاه را اشتباه انجام داده باشید، گاهی نیز هد چاپگر مسدود و یا هد آن خراب یا آلوده می‌شود. برای اینکه از پایین آمدن کیفیت چاپ جلوگیری کنید، لازم است به همه موارد گفته شده دقت داشته باشید.

تمیزکردن هد دستگاه، شارژ کارتریج، تعویض درام و یا نازل جوهر از جمله اقداماتی است که باید زمان افت کیفیت چاپ انجام دهید.

کم‌رنگ‌شدن چاپ

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که چاپ کم‌رنگ انجام می‌شود. اما دلیل آن چیست؟ برخی از چاپگرها به نحوی تنظیم شده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را روی قابلیت چاپ اقتصادی قرار دهید. حالت Economode برای همین کار در نظر گرفته شده است که از تونر کمتری در چاپ استفاده

گیرکردن کاغذ در دستگاه

اگر هنگام چاپ کاغذ در داخل دستگاه گیر می‌کند می‌تواند به چند علت باشد:

  • گذاشتن نادرست برگه‌ها در داخل سینی چاپگر
  • جنس نامناسب برگه‌ها
  • خراب‌شدن کاغذ کش دستگاه

در این مواقع باید تمامی کاغذها را از دستگاه خارج کرده و دوباره کاغذ دیگری را در آن قرار دهید.

چگونه کیفیت چاپ آثار چاپی را بهبود ببخشیم؟

تکنیک‌های افزایش کیفیت چاپ در چاپخانه‌های مدرن

برای اینکه بتوانید کیفیت چاپ کتاب یا کاتالوگ و… را افزایش دهید، لازم است به چند مورد دقت داشته باشید:

تمیزکردن مرتب چاپگر

دستگاه‌های چاپ هم مثل هر دستگاه دیگری باید به طور مرتب تمیز شوند. به‌مرورزمان در داخل چاپگر گردوغبار می‌نشیند که باید تمیز شود. غبار و ذرات ریز بر روی کارتریج تونر روی کیفیت چاپ تأثیر می‌گذارد. اگر از دستگاه زیاد استفاده می‌کنید، هر ماه یک‌بار آن را تمیز کنید.

برای این کار از پارچه‌های میکروفایبر و نرم استفاده کنید. تمامی قطعات دستگاه که گردوغبار روی آن‌ها نشسته است، با این دستمال تمیز کنید.

تهیه بهترین کارتریج بازار

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید برای افزایش کیفیت چاپ انجام دهید، تعویض کارتریج است. این قطعه در کیفیت چاپ چاپگرهای لیزری تأثیر بیشتری دارد. در بازار ممکن است قطعات تقلبی و ارزان‌قیمت هم موجود باشد که به‌مرورزمان به چاپگر آسیب می‌زند؛ بنابراین از همان ابتدا به فکر تهیه یک کارتریج باکیفیت باشید. برای این کار حتماً با افراد آگاه مشورت کنید و اطلاعات لازم در مورد کارتریج‌های مختلف را به دست آورید.

افزایش رزولوشن دستگاه چاپگر

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از تکنیک‌های افزایش کیفیت چاپ در چاپخانه‌های مدرن تغییر رزولوشن تصاویر است تا چاپ باکیفیت‌تری را تحویل بگیرید. رزولوشن (dpi) تعیین‌کننده تعداد پیکسل‌های تصویر است و اگر قرار با دستگاه چاپ تصویری انجام دهید، حتماً قبل از اینکه تصویر را به چاپگر بدهید، بهترین نسخه آن را انتخاب کنید.

سپس رزولوشن دستگاه را نیز بالا ببرید. برای اینکه وارد تنظیمات چاپگر شوید و در قسمت Print، تنظیمات dpi را بین 72 تا 2400 قرار دهید. برای اینکه تصاویر چاپ شده کیفیت بهتری داشته باشند، بالاترین عدد را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: چاپ چیست؟ و انواع روش‌های چاپ

نتیجه گیری

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت چاپ، هنوز هم در برخی از مراکز نشر و چاپ مشکلاتی دررابطه‌با کیفیت چاپ وجود دارد. در این مطلب تلاش کردیم شما را با تمامی عناصر مؤثر در کیفیت چاپ آشنا کنیم. همچنین مشکلاتی که در برخی از چاپخانه وجود دارد، بررسی شد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *