جستجو کردن
Close this search box.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

100% پرداخت مطمئن!
0

بروشور و کاتالوگ چه تفاوتی دارند؟

تفاوت بین کاتالوگ و بروشور

صنعت چاپ در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است و برندها از ابزارهای مختلفی در صنعت چاپ تبلیغات استفاده می‌کنند. بروشور و کاتالوگ دو ابزار مهمی هستند که نقش بسیار مهمی در تبلیغات محیطی کسب‌وکار داشته‌اند. به‌طوری‌که تقریباً هر کسب‌وکاری از این چاپ کاتالوگ و بروشور برای رشد برند و تبلیغات استفاده می‌کند. اگر صاحب برند یا کسب‌وکاری هستید که به فکر تبلیغات محیطی افتاده‌اید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده که کاتالوگ و بروشور چه فرق هایی باهم دارند؟ برای آن که بتوانید به بهترین شکل ممکن از صنعت چاپ برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید، بهتر است تفاوت بین کاتالوگ و بروشور را بدانید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل فرق بین کاتالوگ و بروشور بپردازیم تا به بهترین شکل ممکن از آن دو استفاده کنید.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یکی از پرکاربردترین ابزارهای تبلیغاتی محیطی است که برای معرفی برند و محصولات از آن استفاده می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارها از کاتالوگ برای بازاریابی استفاده می‌کنند و توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری از طریق آن کسب کنند. کاتالوگ زمانی به دردتان می‌خورد که بخواهید برند خود را به‌صورت کلی معرفی کنید و در کنار آن، محصولات یا خدمات خود را هم معرفی کنید. در واقع به درد معرفی تکی محصولات و خدمات نمی‌خورد، بلکه برای معرفی کلی محصولات و خدمات مناسب است.

 

فرق بین کاتالوگ و بروشور

 

مخاطبان هر کسب‌وکار با خواندن کاتالوگ شما با برندتان آشنا می‌شوند! سپس می‌توانند از خدماتی که برای آن‌ها مناسب است، استفاده کنند. حال برای آن که بتوانید تفاوت بین کاتالوگ و بروشور را بدانید، بهتر است با کاربردهای کاتالوگ آشنا شوید که در بخش بعدی به بررسی آن می‌پردازیم.

مهم‌ترین کاربرد کاتالوگ چیست؟

اکنون که با مفهوم کاتالوگ آشنا شدید، زمان آن رسیده است که مهم‌ترین کاربرد کاتالوگ را هم بشناسید. شناخت کاربردهای کاتالوگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید اصلی ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ را بشناسید. مهم‌ترین کاربردهای کاتالوگ عبارت‌اند از:

  • معرفی کامل تاریخچه، فعالیت و سابقه برندها
  • معرفی اهداف، توانایی‌ها و چشم‌اندازهای بلندمدت برندها
  • معرفی امکانات و تخصص‌های مختلف برندها
  • معرفی کلی پروژه‌ها، محصولات، خدمات و ویژگی هر یک از آن‌ها
  • معرفی راه‌های ارتباطی و روش‌های همکاری مشتریان با برند

بنابراین، اگر به دنبال یک ابزار تبلیغات چاپی مناسب برای معرفی برند و همه خدمات خود به‌صورت یک‌جا هستید، کاتالوگ یک ابزار عالی محسوب می‌شود.

بیشتر یخوانید: اهمیت چاپ کاتالوگ برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک چیست؟

بروشور چیست؟

بروشور یکی از انواع تبلیغات در صنعت چاپ است که توسط برندهای مختلفی استفاده می‌شود. برندهای مختلف برای معرفی خدمات و محصولات خود از بروشور استفاده می‌کنند. بروشور در واقع یک ابزار چاپی است که به‌صورت چندلتی چاپ می‌شود. هدف کسب‌وکارها و برندهای مختلف از چاپ بروشور این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصولات خود را معرفی کنند. البته تنها کاربرد بروشور معرفی خدمات یا کالا نیست. بلکه گاهی اوقات برندها در زمینه آموزش یا اطلاع‌رسانی هم از آن استفاده می‌کنند.

 

فرق بین کاتالوگ و بروشور

 

احتمالاً زمانی که قصد خرید یک کالا را از بازار دارید، بروشور مربوط به آن کالا در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این بروشور تمام اطلاعاتی که لازم است در مورد کالا بدانید، قرار گرفته است؛ بنابراین می‌توانید تمام اطلاعات لازم را کسب کنید و سپس کالای موردنظر خود را تهیه کنید. بروشور در سایزهای مختلفی چاپ می‌شود و شما می‌توانید طراحی دلخواه خود را پیاده‌سازی کنید. همچنین گرماژ کاغذ بروشور هم متفاوت است و می‌توانید متناسب با نیاز خود، از کاغذ سبک‌تر برای کاهش هزینه‌های چاپ استفاده کنید.

مهم‌ترین کاربرد بروشور چیست؟

اکنون که با مفهوم بروشور آشنا شدید، احتمالاً به دنبال مهم‌ترین کاربردهای بروشور هستید که اصلی‌ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ است. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی کاربردهای مختلف بروشور بپردازیم تا ببینید که باهدف شما سازگار است یا نه. مهم‌ترین کاربردهای بروشور عبارت‌اند از:

  • استفاده از بروشور برای معرفی محصول یا خدمات
  • استفاده از بروشور برای معرفی شرکت، برند و مجموعه خاص
  • استفاده از بروشور برای ارائه محتوای آموزشی کاربردی و جذاب
  • استفاده از بروشور به‌عنوان منوی رستوران‌ها، فست‌فودی‌ها و فینگرفودها
  • ارائه از بروشور به‌عنوان کارت‌دعوت شرکت در رویداد، مراسم و جشنواره تخفیف
  • استفاده از بروشور به‌عنوان راهنمای گردشگری برای مسافران و علاقه‌مندان به صنعت گردشگری

اگر به دنبال یک ابزار چاپ هستید که با استفاده از آن بتوانید موارد بالا را پوشش دهید، بروشور گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

اکنون که با مفهوم بروشور و کاتالوگ به‌صورت کامل آشنا شدید و کاربردهای آن را می‌دانید، زمان آن رسیده است که تفاوت بین کاتالوگ و بروشور را بررسی کنیم. شاید بتواند اصلی ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ را در کاربرد آن دانست؛ اما این مسئله تنها تفاوت بین آن‌ها نیست. پس کاتالوگ و بروشور چه فرق هایی با هم دارند؟ در این بخش از مقاله به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های این دو می‌پردازیم تا ببینید کدام یک برای کسب‌وکارتان بهتر است.

  • تفاوت طراحی بروشور و کاتالوگ

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ طراحی آن است! اگر یک کاتالوگ و یک بروشور را در کنار هم قرار دهید، متوجه می‌شوید که طراحی بروشور جذاب‌تر است. دلیل آن هم این است که در بروشور تنها اطلاعات کلی در مورد برند ارائه شده است و هدفش معرفی توضیحات محصولات و خدمات نیست. در واقع هدف این است که کاربران با یک برند آشنا شوند، نه محصولات آن برند. پس جذابیت در طراحی بروشور حرف اول را می‌زند؛ اما در کاتالوگ این‌طور نیست.

 

تفاوت بین کاتالوگ و بروشور

 

طراحی کاتالوگ به نحوی است که کاربر توجهش برای خواندن اطلاعات آن جلب شود! در واقع هدف از طراحی کاتالوگ فروش است و کاربران باید ترغیب به خواندن محتوای داخلی آن شوند. فضای درنظر گرفته شده در طراحی کاتالوگ به نحوی است که بتوان اطلاعات بیشتری در آن قرارداد.

  • تفاوت محتوای بروشور و کاتالوگ

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ محتوای آن است! در طراحی بروشور معمولاً فقط اطلاعات کامل در مورد برند درج شده است و خدمات یا محصولات آن به‌صورت کامل معرفی نمی‌شود! ممکن است فقط به‌صورت لیست‌واره به آن اشاره شود؛ اما جزئیات کاملی از آن وجود ندارد. این در حالی است که کاتالوگ اطلاعات کامل و جذابی در مورد محصولات و خدمات ارائه می‌کند تا کاربران بتوانند ترغیب به خرید آن شوند.

اگر یک کاتالوگ و بروشور را در مقابل خود قرار دهید، در نگاه اول متوجه می‌شوید که کاتالوگ نوعی دفترچه است که در آن لیست محصولات و خدمات یک برند معرفی شده است. کاربران هنگامی که یک کاتالوگ را باز می‌کنند، با آن برند آشنا می‌شوند و خدمات آن را می‌شناسند. برخلاف کاتالوگ، بروشور تنها اطلاعات کاملی از برند ارائه کرده است و خبری از جزئیات محصولات و خدمات به‌صورت کامل نیست.

  • تفاوت کاربرد بروشور و کاتالوگ

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های کاتالوگ و بروشور در کاربرد آن است. هدف از طراحی بروشور تبلیغات است! در واقع می‌خواهد کاربران با یک برند به‌صورت کامل آشنا شوند تا اگر محصول یا خدمات ارائه می‌کنند، کاربران به‌صورت کلی اطلاع پیدا کنند. حال اگر کاربر نیاز به آن محصولات و خدمات داشته باشد، می‌تواند به سراغ آن برند برود و اطلاعات کلی آن را به دست بیاورد. این اطلاعات می‌تواند از طریق سایر ابزارهای تبلیغات چاپی منتقل شود یا توسط کارشناسان آن برند.

این در حالی است که در کاتالوگ لیست تمام محصولات به‌صورت کامل آمده است! زمانی که کاربران یک برند را بشناسند و فقط با محصولات یا خدمات آن‌ها آشنا نباشند، از کاتالوگ آن مجموعه استفاده می‌کنند. پس از آن که محصولات یا خدمات آن برند را از طریق کاتالوگ به‌صورت کامل شناختند، می‌توانند به سراغ آن مجموعه بروند. سپس از خدماتی که ارائه می‌کند استفاده کنند.

  • تفاوت هدف بروشور و کاتالوگ

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ هدف آن است. احتمالاً تا الان متوجه شده باشید که هدف از طراحی بروشور این است که یک سازمان، شرکت یا برند به‌صورت کامل توصیف شود. در بروشور اطلاعات کاملی از برند در دسترس است! اطلاعاتی نظیر زمان تأسیس، تاریخچه، فعالیت و افتخارات برند در بروشور قرار دارد. در واقع آن برند هدفش از بروشور این است که ویژگی‌های برند را توصیف کند و مشتریان ترغیب به همکاری با آن برند شوند. پس هدف فروش نیست و آگاهی از برند می‌تواند مهم‌ترین هدف استفاده از بروشور باشد.

این در حالی است که هدف کاتالوگ فقط این است که محصولات و خدمات خود را به مشتریان بیشتری بفروشد! در کاتالوگ اطلاعات برند مختصر است و بیشتر روی محصولات یا خدمات تمرکز دارد. شما می‌توانید در کاتالوگ برندهای مختلف، اطلاعاتی در مورد محصول، خدمات، قیمت‌ها و هر چیزی که مشتریان لازم است در مورداستفاده از آن محصول بدانند ارائه شده است.

  • تفاوت در ترتیب اطلاعات بروشور و کاتالوگ

یکی دیگر از تفاوت‌های کاتالوگ و بروشور ترتیب اطلاعات قرار گرفته در آن‌ها است. اطلاعاتی که در بروشور قرار می‌گیرد، معمولاً ترتیب خاصی ندارد. دلیل آن هم این است که ترتیب خاصی برای معرفی برند وجود ندارد. البته بهتر است اگر فعالیت‌ها و تجربه‌های کاری برند را معرفی می‌کنید، به ترتیب تاریخ و زمان باشد. در این صورت کاربران از ابتدای فعالیت شما تا انتها به ترتیب به شما آشنا می‌شوند؛ مثلاً می‌دانند که چه زمانی شروع به فعالیت کرده و چه افتخاراتی را در سال اخیر کسب کرده‌اید.

 

اصلی ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ

 

این در حالی است که معمولاً ترتیب در کاتالوگ بسیار مهم است! چرا که شما در کاتالوگ محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنید. اگر خدماتی مربوط به یک محصول خاص می‌شود، باید حتماً ابتدا آن محصول را معرفی کنید و سپس به سراغ خدمات مربوط به آن بروید. در این صورت کاربران متوجه می‌شوند که شما خدمات خوبی پس از فروش محصول ارائه می‌دهید و احتمال خرید کاربر بیشتر می‌شود.

  •  تفاوت در تعداد صفحات بروشور و کاتالوگ

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در بروشور و کاتالوگ وجود دارد، تعداد صفحات آن است. معمولاً تعداد صفحات بروشور بسیار کمتر از کاتالوگ است! به‌طوری‌که ممکن است به‌صورت تک برگی طراحی و چاپ شود. این در حالی است که معمولاً تعداد صفحات کاتالوگ بیشتر از بروشور است. اما به نظر شما دلیل چنین تفاوتی در چیست؟

در بروشور همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، فقط یک برند به‌صورت کامل معرفی می‌شود. پس خبری از توضیحات کامل در مورد محصولات و خدمات نیست؛ بنابراین برای معرفی یک برند حتی یک بروشور تک برگی هم کافی است. حتی اگر یک برگ کافی نباشد، نهایتاً یک بروشور چندلت طراحی و چاپ می‌شود تا اطلاعات آن برند را به‌صورت کامل پوشش دهد. درحالی‌که کاتالوگ تمام محصولات و خدمات یک برند به‌صورت کامل معرفی می‌شود و اگر محصولات متنوعی برای آن برند وجود داشته باشد، امکان معرفی در تک‌برگ وجود ندارد. پس باید حتماً در چند صفحه طراحی، چاپ و منتشر شود تا اطلاعات دقیق در اختیار کاربران قرار بگیرد.

تفاوت در صحافی بروشور و کاتالوگ

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ تفاوت در صحافی است! در طراحی بروشور اگر به‌صورت تک صفحه باشد که به همان صورت چاپ و ارائه می‌شود. اگر نیاز به چند صفحه برای معرفی یک برند وجود داشته باشد، باز هم به‌صورت تک‌برگ چاپ می‌شود با این تفاوت که آن برگ، به چندلت تقسیم‌بندی می‌شود؛ بنابراین چاپ و صحافی بروشور کاملاً ساده و راحت انجام می‌شود.

این در حالی است که کاتالوگ‌ها معمولاً چند صفحه هستند و صحافی آن نسبت به بروشور سخت‌تر است. صحافی آن به استفاده از منگنه یا سیم به هم وصل می‌شود و طبیعتاً سختی‌های بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: کاهش هزینه چاپ کاتالوگ: چگونه کاتالوگ ارزان ولی باکیفیت سفارش دهیم؟

اکنون می‌دانید که کاتالوگ و بروشور چه فرق‌هایی با هم دارند!

اگر به دنبال استفاده از بهترین روش‌های چاپ تبلیغات و ابزارهای تبلیغاتی برای برند خود هستید، بروشور و کاتالوگ دو مورد از پرکاربردترین‌های صنعت چاپ هستند. بسیاری از کسب‌وکارها برای آن که بتوانند محصولات و خدمات خود را معرفی کنند، از چنین ابزارهایی استفاده می‌کنند. چرا که با شناخت اصلی‌ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ استفاده از آن می‌توانند اطلاعات بسیار کامل و جامعی از برند، محصولات و خدمات در اختیار مشتریان قرار دهند. در این صورت نیازی نیست که هر بار بخواهند برند یا محصولات خود را به مشتریان مختلف توضیح دهند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل تفاوت بین کاتالوگ و بروشور بپردازیم! اگر سؤالی در مورد این مقاله دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید. همچنین اگر نیاز به چاپ کاتالوگ یا بروشور دارید، می‌توانید همین‌الان با شرکت چاپ تک تماس بگیرید تا شما را به‌صورت کامل راهنمایی کنیم. شما می‌توانید از خدمات و محصولات چاپ تک با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت استفاده کنید و برند خود را تبلیغ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *